Selasa, 20 Disember 2016

PhD #15 : Perkhidmatan Percetakan di University of Liverpool


Hari ini saya ingin berkongsi cerita tentang kemudahan yang disediakan di Universiti of Liverpool. Iaitu perkhidmatan percetakan. Ini adalah antara servis yang sering saya gunakan sejak dari tahun pertama PhD.


Kebiasaannya sebelum menghadiri mesyuarat dengan penyelia saya akan mencetak dahulu dokumen yang akan saya bawa untuk perbincangan. Sehari sebelum mesyuarat saya akan emailkan salinan dokumen kepada penyelia saya untuk semakan dan persediaan untuk mesyuarat. Agar penyelia saya juga turut sama bersedia dengan input yang terkini untuk diperbincangkan kelak.


Kemudian saya akan hantar dokumen secara dalam talian untuk dicetak. Ia boleh dibuat secara terus dari aplikasi program di komputer ataupun secara email kepada pelayan pencetak (printer server). Jadi kita bebas untuk mengambil dokumen yang dicetak dimana-mana lokasi pencetak yang kita mahu.


Perpustakaan Harold Cohen


Biasanya saya akan mengambil hasil dokumen yang dicetak di pencetak pejabat saya di tingkat 5 ataupun di perpustakaan Harold Cohen. Turun sahaja dari bas saya akan terus ke perpustakaan yang terletak hanya beberapa meter dari perhentian bas sebelum saya masuk ke pejabat. Mudah bukan?


Lokasi servis

Saya hanya perlu sentuh kad matriks dan senarai dokumen yang saya telah hantar sebelum itu akan dipaparkan. 

Paparan senarai dokumen yang hendak dicetak

Kemudian pilih dokumen yang saya mahu cetak dan sahkan. Sekelip mata dokumen siap dicetak.

Hasil dokumen yang telah dicetak


Saya tak perlu lagi buka komputer. Pesanan yang dibuat terus ke pelayan pencetak yang boleh diakses dimana sahaja sangat memudahkan urusan dan menjimatkan masa.


Mahal ke perkhidmatan percetakan ini?? Boleh rujuk gambar tertera. 


Senarai harga cetakan

Oh ya. Tentang kaedah bayaran, ia menggunakan kaedah seperti pra-bayar. Tapi bagi kami pelajar PhD tak perlu tambah nilai dalam kad tersebut. Boleh cetak tanpa had. Best kan??


Mesin untuk tambah kredit


Kita juga boleh cetak pelbagai jenis saiz seperti A4, A3 dan juga poster. Pilihan samada kualiti berwarna dan hitam putih. Tapi harga tentulah berbeza mengikut kualiti cetakan.


Khidmat 'binding' layan diri juga disediakan


Bila dapat servis terbaik sebegini kita patut bersyukur kan? Ia banyak memudahkan perjalanan PhD saya dan membuatkan saya sangat gembira. Ini pun juga satu nikmat. 


Alhamdulillah.

.


Wallahua'lam. 
Hanya Allah yang lebih mengetahui segala-galaNya.


Menghargai teknologi dan servis yang efisien
Harold Cohen Library, University of Liverpool.
20.12.2016

1 ulasan:

LIKE eh:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Categories

cinta (62) agama (58) islam (27) friends (24) jodoh (18) idea (13) doodles (9) career (8) mood (7) follower (5)