Isnin, 5 Disember 2016

PhD #13 : MEMINANG PROOFREADER


Teringat pula cerita sahabat saya Dr.Ferro Esma. Tentang pahit manis berurusan dengan proofreader. PhD adalah satu proses yang panjang dan menuntut komitmen dan pengorbanan.
Dalam meniti perjalanan PhD, bagi saya yang agak lemah dalam penulisan akademik ni, saya memang amat perlukan khidmat proofreader. Bukan mudah menghasilkan penulisan akademik yang berkualiti dan berimpak tinggi. Ia memerlukan banyak latihan dan penambahbaikan dari semasa ke semasa.


sumber : google

Antara cerita yang pernah saya dengar berkaitan proofreader adalah seperti ini. Ada proofread yang kenakan bayaran murah tapi kurang berkualiti. Ada yang mahal tapi pun kurang berkualiti. Kawan kami ada yang dikenakan bayaran RM 6k untuk khidmat ini. Tapi hasilnya.. Aduhai.


Baru-baru ini kawan saya Husna ada kongsi cerita. Proofreader kenakan bayaran mengikut jam. Selama ini saya hanya pernah dengar kadar bayaran ikut bilangan perkataan atau muka surat. Tapi khidmatnya memang sangat bagus, kata kawan saya ini.

Macam mana nak memilih proofreader?? Kita perlu buat kajian sebelum 'meminang' proofreader. Macam nak kahwin pulak? Iyelah, bukan boleh main tangkap muat. Nilai 'hantaran' proofreader pun mahal juga tau. Tapi berbeza dengan berkahwin, dengan proofreader kita boleh minta sampel dahulu.


Untuk lebih informasi apa kata kalian follow Dr Muhammad Zaki Ramli. Beliau banyak berkongsi tentang isu ini.

Selamat menulis tesis buat semua sahabat seperjuangan saya.

Mohon doakan kami yang sedang berjuang demi segulung ijazah PhD ini ye.



Wallahua'lam.
Hanya Allah yang lebih mengetahui segala-galaNya.



Safinatunnajah Ahmadi
Masih terkial-kial menulis tesis
University of Liverpool, UK.




Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LIKE eh:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Categories

cinta (62) agama (58) islam (27) friends (24) jodoh (18) idea (13) doodles (9) career (8) mood (7) follower (5)