Rabu, 17 Julai 2013

Monolog #38 : Puasa dan Pahala






Alhamdulillah..Hari ini sudah 8 Ramadhan 1434H. Sekelip mata sahaja masa berlalu pergi. Diam tak diam, Ramadhan berbaki 21 hari sahaja lagi. Masihkan sempat kita meraikan dengan Syawal nanti. jangan pula keriangan untuk menyambut Syawal menyebabkan kita meninggalkan ibadah sunat di bulan Ramadhan. Dan jangan pula perbuatan kita yang lain menyebabkan kita kurang pahala puasa nanti.




Ingat ye.. Kita buka sahaja kena berpuasa menahan lapar dan dahaga. Tetapi, kita juga kena pastikan  mata, lidah dan telinga kita turut dipuasakan. Jauhi perkara-perkara yang boleh mendatangkan dosa dan menyebabkan pahala kita berkurangan. 





Bagi yang uzur pula, jangan pula gusar sebab rasa rugi tak dapat melaksanakan amal ibadah di bulan ramadhan ini. Kita boleh  memperbanyakkan zikir . Insyaallah, amalan-amalan ini kalau kita praktikkan di bulan ramadhan setiap hari, ia akan jadi kebiasaan kelak. Bersama-sama kita raih sebanyak mungkin pahala dengan melakukan kebaikan. 


Amalkan 3 cara berikut untuk meraih pahala yang sentiasa berterusan walaupun setelah kita meninggal dunia.





Cara paling senang ialah SHARE entri ini bersama saudara-saudara kita. Tak keluar tenaga dan keluar modal apa pun kan?? Bukan payah pun...Mudah sahaja kan??

Semoga entri ringkas ini meberi manfaat kepada kita semua. 




Selamat beramal dan menjalani ibadah puasa.





p/s: siapa yang SHARE.. FREE je dapat pahala hari ini. Insyaallah.


 Astagfirullah. Wallahua'lam















Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LIKE eh:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Categories

cinta (62) agama (58) islam (27) friends (24) jodoh (18) idea (13) doodles (9) career (8) mood (7) follower (5)