Selasa, 23 Oktober 2012

Monolog #24 : DOA





Moga setiap nafas yang dipinjamkan hingga ke saat ini hanyalah untukNya yang Maha Esa. Setiap apa yang kita lakukan di muka bumi ini adalah hanyalah untuk mengumpul bekalan untuk kita ke sana. Sebagai pengabdian dan bukti kecintaan yang tiada tandingannya. Cinta paling abadi. Hanya untukmu Ya Rabbi!!!




Sebagai hambanya kita jangan pernah sekalipun kita lupa padaNya. Baik di kala susah dan senang. Saat kita dihimpit kesedihan dan kehampaan kita mudah untuk berdoa dan memohon padaNya. Tetapi di saat kita gembira dan bahagia, kita selalu lupa untuk mensyukuri nikmat yang diberi oleh Yang Maha Pengasih dan Maha Penyayang.


Allah tidak pernah sisihkan kita. 
Allah tak pernah kejam pada kita
Tetapi kita yang selalu lupa diri
Kita yang selalu ingkar pada penyaksian 
dan pengabdian yang kita janjikan
Betapa kita ini hanyalah hambanya yang hina..
penuh noda dan dosa....




Saya hambanya yang sangat kerdil 
Sedangkan Dia Maha Besar
Saya hambanya yang sangat lemah 
Sedangkan Dia Maha Perkasa
Saya hambanya yang tidak punya apa-apa 
Sedangkan Dia Maha Kaya


Allah berfirman:

وَإِذَا سَأَلَكَ عِبَادِي عَنِّي فَإِنِّي قَرِيبٌ أُجِيبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ فَلْيَسْتَجِيبُوا لِي وَلْيُؤْمِنُوا بِي لَعَلَّهُمْ يَرْشُدُونَ

Maksudnya :

“Dan apabila hamba-hamba-Ku bertanya kepadamu tentang Aku, maka (jawablah), bahawasanya Aku adalah dekat. Aku mengabulkan permohonan orang yang berdoa apabila ia memohon kepada-Ku, maka hendaklah mereka itu memenuhi (segala perintah) Ku dan hendaklah mereka beriman kepada-Ku, agar mereka selalu berada dalam kebenaran.” (Al Baqarah: 186)


Allah telah berjanji bahawa apa sahaja permintaan hambanya maka akan dimakbulkan olehNya. Oleh yang demikian, sebagai hambanya kita jangan pernah putus berdoa dan memohon dariNya. Pengetahuan Allah meliputi segalanya. Dia yang memiliki segala-galanya. Janganlah kita mendabik dada seolah-olah apa yang kita ada adalah milik mutlak kita. Semuanya hanyalah pinjaman semata-mata.

Allah berfirman lagi :

إِنَّ رَبَّكَ أَحَاطَ بِالناَّسِ

Maksudnya :
 "Sesungguhnya Tuhanmu meliputi segala manusia "(Al-Israa: 60)

FirmanNya lagi :

وَسِعَ كُلَّ شَىْءٍ عِلْمًا

Maksudnya : 
"Pengetahuan-Nya meliputi segala sesuatu " (Thaha: 98)


dan Dia berfirman lagi :


رَبَّنَا وَسِعْتَ كُلَّ شَىْءٍ رَّحْمَةً وَعِلْمًا

Maksudnya :
"Ya Tuhan kami, rahmat dan ilmu Engkau meliputi segala sesuatu" (Ghafir: 7)


Kita semua sedar yang Allah Maha Mengetahui segalanya. Dia Maha Berkuasa atas setiap apa-pun. Justeru, segala pengharapan dan permohonan perlu kita panjatkan hanya kepadaNya. Setiap apa yang kita minta, hanya Dia yang mampu mengubahnya. 





ثُمَّ اسْتَوَى عَلَى الْعَرْشِ يَعْلَمُ مَايَلِجُ فِي اْلأَرْضِ وَمَايَخْرُجُ مِنْهَا وَمَايَنزِلُ مِنَ السَّمَآءِ وَمَايَعْرُجُ فِيهَا وَهُوَ مَعَكُمْ أَيْنَ مَاكُنتُمْ

Kemudian Dia bersemayam di atas `Arsy Dia mengetahui apa yang masuk ke dalam bumi dan apa yang keluar daripadanya dan apa yang turun dari langit dan apa yang naik kepadanya. Dan Dia bersama kamu di mana saja kamu berada. (QS al-Hadid: 4)”.


Dengan itu, percayalah bahawa di dunia ini kita tidak bersendirian. Seandainya kita merasa dukacita di atas segala penganiayaan, kesakitan dan kelukaan yang disebabkan oleh manusia, kita seharusnya tidak perlu rasa amat dukacita. Kerana setiap apa yang berlaku ke atas kita merupakan satu ujian daripadaNya. Ujian dan dugaan yang hanya untuk menguji setebal mana kesabaran kita. Kekuat mana dan tabahnya kita dalam menempuhi onak dan duri kehidupan. Jangan kita lupa ada ganjaran disebaliknya. Buat Bekalan untuk kita ke akhirat sana.



رَبَّنَا أَفْرِغْ عَلَيْنَا صَبْرًا وَثَبِّتْ أَقْدَامَنَا وَانْصُرْنَا عَلَى الْقَوْمِ الْكَافِرِينَ

Maksudnya :

"Wahai Tuhan kami! Limpahkanlah sabar kepada kami, dan teguhkanlah tapak pendirian kami serta menangkanlah kami terhadap kaum yang kafir" (Al-Baqarah : 250)




Sekiranya kita menyerahkan segalanya bulat-bulat kepada Yang Maha Esa
Seandainya kita pasrah dan sandarkan pergantungan kita hanya kepada Yang Maha Kuasa
Semuanya tidak memberi apa-apa pada kita melainkan dengan izin dariNya yang memiliki segala-galanya
Sedangkan kita ini tidak punya apa-apa





Allah berfirman :

رَبَّنَا أَفْرِغْ عَلَيْنَا صَبْرًا وَتَوَفَّنَا مُسْلِمِينَ

Maksudnya :

"Wahai Tuhan kami, limpahkanlah kesabaran kepada kami, dan matikanlah kami dalam keadaan Islam (berserah bulat-bulat kepadaMu)" (Al-A'raf : 126)



Sekian, Wallahua'lam.



p/s : Jangan berhenti berharap dan bermohon padaNya. 





Hasil kompilasi dari Google Inc
Sumber imej : Google Inc.








Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LIKE eh:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Categories

cinta (62) agama (58) islam (27) friends (24) jodoh (18) idea (13) doodles (9) career (8) mood (7) follower (5)