Isnin, 7 November 2016

Nota Inspirasi #55 : Relaks Semasa Peperiksaan



Hari ini adik-adik mula menduduki SPM 2016. Akak cuma nak pesan agar adik-adik semua relaks je hari ni. Apa nak dirisaukan. ia hanya satu lagi ujian bernama peperiksaan.

SPM sangat penting. Tapi jangan sampai adik-adik terlalu risau sampai tak lalu nak makan. Tidur tak lena. Mandi tak basah. Relaks. Tenang saja. Banyak berdoa pada Allah SWT.

Ooh.. Akak masih ingat lagi tau. Masa tahun 1997 akak pun menduduki peperiksaan SPM. Macam adik-adik juga. Akak rasa akaklah calon SPM paling relaks pada hari peperiksaan tu.


Kelas 5 (1) - Gambar bersama guru dan kawan-kawan (1997)

Akak bangun pagi awal tau. Jam 4 pagi akak dah bangun. Dah tidur pun awal kan. Lepas mandi ambil wudhuk, akak solat sunat. Buatlah solat hajat mohon pada Allah agar dilapangkan hati dan ditajamkan akal untuk menjawab dengan tenang nanti.

Lepas solat subuh akak ambil nota ringkas yang akak dah buat. Selak sikit dan baca mana yang patut. Lepas bersiap pergi turun ke dewan makan untuk sarapan.

Masa sarapan pun borak macam biasa dengan kawan-kawan akak. Pastu orang lain sibuk dah bergerak ke dewan peperiksaan. Akak masih relaks lagi. Boleh pulak akak duduk dekat dengan meja pingpong. Siap ajak kawan main pingpong kejap sebelum masuk dewan.

Kawan-kawan dah mula berjalan ke dewan peperiksaan. Akak pejam mata duk berangan. Bayangkan diri akak dah masuk dewan peperiksaan. Bayangkan dah duduk di kerusi dan buka kertas soalan.

Akak nampak soalan-soalan di kertas peperiksaan. Akak selak tiap helai kertas soalan. Ok. Dah dapat soalan bocor. Akak senyum gembira. Akak dapat menjawab dengan tenang. Pastu akak hantar kertas jawapan.

Ceh.. Berangan rupanya...

Akak pun buka balik la nota poket akak. Baca balik nota tu. Hafal jawapan untuk soalan yang akak nampak di kertas soalan tadi. Lepas tu tengok kiri kanan semua orang dah tak ada. Akak orang terakhir yang masih berada di asrama.

..Relaks..

Akak berjalan ke dewan peperiksaan yang tak berapa jauh dari asrama. Masa itu orang lain dah mula menjawab soalan dah. Cikgu yang menjaga peperiksaan tu hairan tengok akak jalan berlenggang. Akak senyum sahaja.

Dalam hati baca ayat kursi, surah insyirah, 3 Qul dan doa yang akak dah hafal.

Masuk dewan peperiksaan, beri salam pada pengawas peperiksaan. Minta maaf sebab masuk lambat sambil senyum simpul. Kawan-kawan pandang akak dengan muka kelat.

Aik..kenapa. Susah sangat ke soalan tu? Sampai muka terkulat-kulat. Akak pun cari tempat duduk akak. Duduk dengan tenang.

Baca bismillah. Buka kertas soalan. Wah. Soalan dalam tu sama macam apa yang akak bayangkan tadi. Senang hati akak.

Akak pun jawab dengan tenang. Dah siap jawab semua soalan, akak semak semula jawapan. Lepas tu angkat tangan. Pengawas peperiksaan datang ke meja akak.

"Awak nak kertas tambahan ke?" 
"Tak cikgu. Saya nak hantar kertas jawapan."
"Aik, dah jawab semua ke?"
"Sudah cikgu"
"Tadi kan awak masuk lambat. Cepat je jawab."
"Alhamdulillah. Saya dah siap jawab semua cikgu."

Akak senyum je pada cikgu sambil hulur kertas jawapan. Lepas tu akak bangun perlahan-lahan dan bergerak keluar dari dewan. Kawan-kawan semua pandang akak lagi dengan wajah kehairanan.

Akak lihat macam-macam reaksi dan ekspresi muka mereka. Ada yang muka sudah berada di atas meja. Ada yang pandang kiri kanan dan belakang. Ada yang muka kelat. Tapi ramai juga yang tunduk tak toleh kiri kanan. Tekun menjawab soalan.

.

Lepas balik ke asrama akak terus ke dewan makan. Makanan dah siap. Akak makan dulu la. Lapar kot lepas perah otak tadi??

Lepas makan masuk ke bilik berehat. Dapat lelapkan mata sebentar. Terjaga sebab riuh rendah. Bising. Kawan-kawan sebilik dah balik.

Mereka sibuk la bertanya khabar antara satu sama lain dan berbincang tentang jawapan masa peperiksaan tadi.

Akak malas nak ambil tahu. Apa yang dah berlalu biarkan berlalu. Kita fokus untuk yang seterusnya. Masih ada subjek lain kan. Lagipun kita dah usaha. Tawakal sahaja pada Allah SWT.

Setiap kali ada peperiksaan akak akan buat solat hajat. Selalunya selepas solat fardhu, akak akan buat solat hajat. Setiap hari semasa minggu peperiksaan begitulah rutin akak. Itulah perangai akak.

Akak rasa masa minggu peperiksaan memang akak sangat relaks. Orang lain sibuk belajar dan berbincang. Akak sibuk main pingpong. Lepas tu tidur awal. Masa orang tidur akak bangun awal. Buat solat sunat. Baca al Quran. Lepas selesai baru akak selak buku, baca nota, buat latihan menjawab soalan. Beginilah rutin akak masa minggu peperiksaan. Dari sekolah sampai masuk universiti memang itulah yang akak buat. Sudah jadi tabiat mungkin.

Betul ke akak sangat relaks? Orang meang nampak akak relaks tak buat apa. Tapi masa orang lain tidur akak berusaha keras juga. Allah sahaja yang melihat dan tahu segalanya.

Lagipun akak suka belajar masa orang lain tidur. Jadi tak ada la gangguan. Tenang dan syahdu di keheningan malam. Sambil layan lagu jiwang. Senang nak fokus dan mudah lekat di ingatan.

Adik-adik kalau nak ikut cara akak boleh juga. Lain orang lain caranya kan.

"STUDY BIAR LEPAK. RESULTS BIAR GEMPAK."


Itulah motto akak dulu. 😊




Akak doakan adik-adik #SPM2016 semua dapat menjawab dengan tenang dan sukses dengan keputusan yang cemerlang.




Insyaallah.


Catatan pengalaman sebenar.

Safinatunnajah Ahmadi
Pelajar Terbaik SPM 1997.
SAM Hisamuddin Sg. Bertih, Klang.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LIKE eh:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Categories

cinta (62) agama (58) islam (27) friends (24) jodoh (18) idea (13) doodles (9) career (8) mood (7) follower (5)