Selasa, 8 November 2016

PhD #11 : KAJIAN KUALITATIF - TEMUDUGA


Saya mahu berkongsi hasil carian maklumat berkenaan kajian kualitatif menggunakan kaedah temuduga. Beberapa rakan PhD ada memberitahu saya bahawa mereka menggunakan kaedah kualitatif dalam kajian mereka. Ramai juga yang menggunakan kaedah kuantitatif iaitu survey.

Saya pula memilih kaedah mix-method. Gabungan kedua-dua kaedah kualitatif dan kuantitatif. Kaedah ini agak baru dan tidak ramai yang memilih bentuk kajian seperti ini.

Panduan membangunkan soalan temuduga


Tetapi ketika saya berkursus di University of Cambridge pada tahun lepas, saya dapati ada beberapa lagi kaedah yang penyelidik di sana telah gunakan.


Pembentangan 



Melopong juga la saya dibuatnya kerana masih terlalu banyak yang saya tidak tahu dan perlu belajar. Inilah keseronokan yang saya temui dalam perjalanan PhD saya. Apabila dapat belajar sesuatu yang baharu, kita akan rasa bahagia. Alhamdulillah.




Sebelum ini saya sudah draf soalan-soalan yang akan saya gunakan semasa temuduga nanti. Tetapi saya perlu kemaskini lagi kerana terdapat beberapa perubahan apabila telah bertukar penyelia. 


.


Tak mengapa la kan. Perubahan untuk kebaikan dan penambahbaikan. Yang penting teruskan gandakan usaha dan berdoa agar perjalanan PhD ini dipermudahkan Allah SWT.

Bersama rakan-rakan PhD di University of Cambridge

Insya Allah.

Wallahua'lam.
Hanya Allah yang lebih mengetahui segala-galanya.



Bakal penemuduga
Liverpool, UK.


Sumber rujukan saya perolehi dari link ini :


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LIKE eh:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Categories

cinta (62) agama (58) islam (27) friends (24) jodoh (18) idea (13) doodles (9) career (8) mood (7) follower (5)