Selasa, 22 November 2016

Nota Inspirasi #56 : Menzahirkan Kebaikan




Sedarkah kita?? Bahawa semua orang sebenarnya baik dan sukakan kebaikan. Namun, sedihnya tidak ramai yang pandai menzahirkan kebaikannya.

.
Pasangan suami isteri saling mencintai antara satu sama-lain tetapi tidak pandai menzahirkan cintanya. Sekian lama berumah tangga, tetapi sudah lama tidak meluahkan rasa kasih dan cinta. Seolah-olah cinta mereka tersimpan kemas di sudut hati yang paling dalam dan kelam.

Seorang ibu sangat menyayangi anaknya tetapi lebih banyak memarahi anak kerana tertekan dek bebanan dan kesibukan tugas harian. Sedangkan saat anak itu di dalam kandungan setiap hari si ibu meluahkan rasa kasih pada anak yang dikandung dan berdoa agar anaknya menjadi anak yang soleh.

Kita mengharapkan seribu kebaikan datang kepada kita. Tetapi kita lupa untuk berbuat baik kepada insan yang telah berkorban segalanya demi kita iaitu kedua ibu-bapa kita. Doa tulus merekalah yang memberi kebahagiaan buat kita selama ini.

.
Dunia ini telah banyak membuatkan kita terlupa dan terleka. Saat kita berjuang demi meneruskan kelangsungan hidup, kita telah mengabaikan apa yang ada di depan mata kita. Kita sibuk mengejar kebahagiaan, sedangakan kebahagiaan itu sudah ada dalam gengaman.

Astagfirullah.

.

Mari kita bersama-sama menzahirkan kebaikan dan berbuat baik kepada pasangan kita dengan selalu memberi khidmat. Mulakan dengan yang paling kecil dan mudah. Kita tunjukkan contoh yang terbaik dalam keluarga kita. Insya Allah, anak-anak akan ikut sama melakukan kebaikan.

Apabila kita semua menzahirkan kebaikan, maka dunia kita akan penuh dengan kebaikan dan kebahagiaan. Insya Allah.

.
Dan andainya kalian rasa entri ini mempunyai mesej kebaikan, mohon kongsikan dan sebarkan demi kebaikan berpanjangan. Semoga kita sama-sama dapat manfaat dan mendapat amal jariah yang berpanjangan sampai ke syurga.

Insya Allah.

Allah sangat sayang pada kita semua.


Wallahua'lam.


Safinatunnajah Ahmadi


Belajar menjadi lebih baik dan menyebarkan kebaikan.
Liverpool, UK.
22.11.2016

p/s : menzahirkan kebaikan bukan riak.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LIKE eh:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Categories

cinta (62) agama (58) islam (27) friends (24) jodoh (18) idea (13) doodles (9) career (8) mood (7) follower (5)