Selasa, 15 Mac 2016

PhD #1 Ubah Haluan

Bismillah

Terkenang kembali saat bermula perjalanan PhD ini. Perjalanan ini telah dirancang bermula tahun 2008 lagi. Selepas saya tamat Master Komunikasi Korporat. Keseronokan mencari ilmu membuatkan saya sangat teruja untuk sambung pengajian.

.
Dahulu, semasa dalam program Bachelor saya sangat teruja nak habis belajar. Tak sabar nak lepaskan bebanan assignment dan projek tahun akhir. Bukan kerana saya tidak suka dengan kursus yang saya ambil. Memang kursus kejuruteraan sistem komputer dan komunikasi agak berat. Sebut sahaja Engineering.. orang dah terbayang rupa engineer yang serabut. berpakaian dengan tak terurus. Itu hanya tanggapan orang.
.
.

Orang kata Engineer hanya tahu betulkan mesin. Tapi sebenarnya lebih dari itu, Keputusan yang saya ambil untuk menukar haluan ke bidang komuniasi korporat sebenarnya bukan baru sahaja dibuat. Bukan hanya kerana putus cinta, maka saya sambar sahaja kursus yang ada. 
.
.

Tidak!
.
.
Sebenarnya....



Saya sudah pasang angan-angan sejak tahun 1 Bachelor lagi. Semuanya kerana cerita daripada Fellow Kolej Kesebelas, Universiti Putra Malaysia. Tuan Muhazam Mansor yang memberi inspirasi pada saya ketika itu.
Dan ..
Saya menyimpan hasrat itu di sudut hati.
Siapa tahu ?? Hanya Allah dan diri saya sahaja.
.
.
Tetapi, rupa-rupanya minda bawah sedar saya simpan semua impian itu. Dengan izin Allah, akhirnya pada tahun 2007 saya memulakan pengajian Master Komunikasi Korporat yang saya idamkan. Walaupun, saat itu saya patah hati dek kerana putus cinta, impian berkahwin dengan kekasih tak kesampaian. Saya tukarkan kekecewaan menjadi semangat yang kuat untuk saya berubah. 
Tekad!

.
.
Hari pertama semasa kelas Teori Komunikasi kami diminta memperkenalkan diri dan bidang masing-masing. Bila saya bangun memperkenalkan diri dan memberitahu bahawa saya bekas pelajar kejuruteraan sistem komputerdan komunikasi, rakan sekelas terkejut dan tertanya-tanya. Kenapa engineer nak belajar komunikasi? Kenapa nak belajar bahasa? Kenapa tukar bidang?
.
.
Pelik bukan? Tapi tak mustahil kan untuk kita kuasai ilmu. Tak salah kalau kita nak tukar bidang. Tak salah bukan kita berhijrah. Hidup kita juga kan banyak fasa. Setiap fasa ada cerita manis dan pahit.
.
.
.
Semuanya Allah sudah aturkan buat kita. Kita hanya perlu ambil langkah pertama, usahakan dan kemudian pasrahkan segala doa dan pengharapan hanya padaNya.
.
.
Saya buat pelan perjalanan hidup saya. Saya ada matlamat sebenarnya.
.

Semasa Master Komunikasi Korporat saya membina rangkaian bersama rakan media. Kebanyakan rakan sekelas saya bertugas sebagai pegawai penerangan, ada yang producer, ada juga 'big boss' di syarikat korporat. Saya pilih bidang ini demi membina rangkaian masa hadapan.
.
.
.
Siapa tahu kan?? Akhirnya, membawa saya pula pergi lebih jauh hingga muncul di Skrin TV. muncul di dalam program popular. Berada bersama idoala saya. Impian itu sangat indah. Percuma sahaja. Jika Allah izinkan semuanya akan jadi nyata. Berubahlah. Jangan tunggu lagi. Masanya dah tiba!
.
.
Kini saya memasang impian untuk menjadi Professor in Sustainability.
Mohon kalian semua doakan saya ye...

From Liverpool with Love

  



3 ulasan:

LIKE eh:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Categories

cinta (62) agama (58) islam (27) friends (24) jodoh (18) idea (13) doodles (9) career (8) mood (7) follower (5)