Khamis, 31 Mac 2016

Cerita dari Paris # 6: Ada Hikmahnya


Bismillah


Tempoh hari disebabkan 'kecuaian' tuan suami, tiket perjalanan sepanjang percutian di Paris hilang. Semuanya berlaku kerana ketetapan takdir Allah.


Bukannya tuan suami tak ambil langkah berhati-hati. Tiket itu sentiasa disimpan di poket jaket yang dipakai. Poket di sebelah dalam. Dan jarang sekali tiket itu dikeluarkan dari poket kerana tiket hanya diperlukan ketika hendak masuk ke stesen keretapi. Kalau bertukar banyak stesen pun hanya sekali sahaja diperlukan tiket tersebut untuk dimasukkan ke dalam mesin automatik.



Salah  satu daripada stesen keretapi di Paris



Pelik? Bagi saya tidak. 
Ini kerana memang begitulah kehidupan kita di dunia ini. Kita fikir kita cukup teliti dan berhati-hati. Tetapi kita lupa kita pun manusia biasa. Kita lupa bahawa Allah Ya Muhshii, Yang Maha Menghitung segalanya. Tidak ada sesuatu pun yang terlepas dari perhitunganNya.

Wallahua'lam. 
Allah lebih mengetahui Segala-galaNya.


Kadangkala ketika kita mengingatkan orang lain, kita lupa mengingatkan diri sendiri. Memang mudah menegur kesilapan orang lain. Tetapi sukar untuk kita mengakui kesilapan sendiri bukan??

Astaghfirullah hal Azim.


Kadangkala, dalam kita membuat sebarang perancangan kita lupa untuk sebulatnya bergantung kepada Allah Ya Raqiib Yang Maha Mengawasi. Hanya Allah SWT sahaja yang mampu mengawasi segalanya dengan sangat teliti. Bukankah semua di langit dan di bumi ini milikNya? Nikmat manakah yang hendak kita dustakan?


Astaghfirullah hal 'Azim.
Ampunilah kami Ya Allah.

Tuan suami bersama iklan Malaysia di Paris



Apa yang terjadi nampak mudah. Tetapi bila diperhalusi banyak hikmah dari kejadian itu. Alhamdulillah.



Dan Allah Ya Wahhab Ya Maha Pemberi Kurnia jugalah yang telah mengurniakan segalanya untuk kami. Dengan izinNya juga saya diberi ilham untuk berkongsi hikmah disebalik kisah ini.



Kami di stesen keretapi Bastille, Paris



Wallahua'lam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LIKE eh:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Categories

cinta (62) agama (58) islam (27) friends (24) jodoh (18) idea (13) doodles (9) career (8) mood (7) follower (5)