Ahad, 6 Mac 2016

Nota Inspirasi #37 | SUPERHERO

\
Bismillah. Nabi Muhammad SAW. 


Siapakah Superhero anda? Kalau ditanyakan soalan ini pada anak kecil, mungkin jawapan mereka adalah Ultraman, Superman, Batman dan sebagainya. Mengapa terjadi begitu?

.

Ini kerana mereka didedahkan dengan superhero yang ada di dalam filem kegemaran mereka yang ditonton setiap hari menerusi skrin TV. Di situlah mereka mengenali karekter filem sehingga menjadi ikutan mereka. Hinggakan alat permainan mereka pun berbentuk imej superhero. Superhero menjadi idola dan kesukaan mereka hinggakan ibubapa pun terpaksa beralah membelikan permainan yang mahal untuk anak-anak mereka. Malah, ibubapa juga terpaksa menyerahkan "remote control TV" ke tangan anak mereka.


Jadi, siapa sebenarnya yang mendidik anak-anak kita? kita sebagai ibubapanya atau Supehero mereka??? 

.

Sama-sama kita bayangkan, apakah yang akan terjadi jika anak-anak kita tidak terdedah langsung kepada TV??
.

Nampak agak mustahil untuk anak-anak di zaman ICT yang serba canggih untuk tidak terdedah langsung. Tapi boleh sebenarnya. Kunci kawalan pada tangan kita. Kita jangan mudah mengalah kerana desakan anak-anak.

.
Sekiranya, kita tidak mendedahkan anak-anak mereka dengan pengaruh TV, telefon bimbit atau apa-apa gajet, agaknya siapakah Superhero mereka?





.
.

Superhero play is a special type of fantasy play that refers to “the active physical play of children pretending to be media characters
imbued with extraordinary abilities, including superhuman strength or the ability to transform themselves into superhuman entities” (Boyd, 1997, p. 23).

Some researchers and practitioners warn about the violent and
aggressive nature of superhero play (Carlsson-Paige & Levin, 1990; Kostelnik, Whiren, & Stein, 1986; Kuykendall, 1995)
.
.

Adakah superhero memberi kesan positif / negatif kepada pembangunan jiwa anak-anak kita??

.
.

Saya percaya dalam hidup setiap insan, mereka mempunyai idola atau role model.
Sengaja saya gunakan istilah Superhero kerana seperti di dalam animasi filem, Superhero digambarkan sebagai penyelamat dunia.

Superhero sangat kuat. Mempunyai kekuatan luar biasa melebih manusia normal. Superhero mempunyai senjata rahsianya yang membolehkan dia bertempur dan melawan segala jenis musuh.

Superhero sangat hebat. Tapi jangan kita samakan dengan pencipta. Pencipta seluruh alam jauh lebih hebat. Tidak boleh disamakan langsung dengan ciptaanNya. Apatah lagi ciptaan atau rekaan kita.

Secara peribadi, saya juga mempunyai Superhero saya. Sebelum saya mengenal Superhero lain yang ada di kaca TV, saya hanya punya ibu, ayah dan nenek saya.

Sejak kecil saya memang tinggal bersama arwah nenek saya. Rumah kami dengan nenek hanya sepelaung sahaja. Ayah bina rumah untuk ibunya (nenek) di belakang rumah kami. Sebelum itu, rumah nenek agak jauh sedikit dari rumah kami. Jadi saya diamanahkan sejak kecil untuk menjaga nenek. Ops...nampak macam nenek yang jaga saya. Sebab kan masa tu saya kecil lagi.

Nenek saya bernama Badiah binti Kamarjo. Seorang wanita keturunan Jawa. Nenek seorang ibu tunggal. Suaminya (datuk) meninggal dunia sewaktu nenek mengandungkan makcik saya. Bayangkan, seorang ibu beranak 6 dengan bayi dalam kandungan yang kematian suami. Tanpa mempunyai pendapatan tetap, datuk saya seorang pemanjat pokok kelapa. Dikhabarkan datuk saya jatuh dari pokok kelapa, kemudian sakit hingga meninggal dunia.

.
Jika kita selami hati seorang isteri yang kehilangan tempat bergantung dan berlindung secara tiba-tiba. Di zaman Jepun menjajah Tanah Melayu, memang amat susah. Nenek sangat setia. Beliau gigih membesarkan anak-anaknya seorang diri. Di saat itu juga, ayah yang ketika itu berusia 9 tahun tidak dapat meneruskan persekolahan. Mengambil tanggungjawab mencari rezeki untuk adik-adik.
.

Dihina, dikeji menjadi asam garam mereka anak beranak. Janda muda beranak 6, tentulah sentiasa jadi buah mulut orang kampung. Hidup serba kekurangan. Entah cukup makan pakai atau tidak, hanya mereka yang tahu. Tapi saya dapat bayangkan keadaan mereka yang sangat susah.

.
Nenek mencari daun nipah untuk dibuat atap. Saya masih ingat. Saya pernah meredah hutan belukar dan paya bersama nenek untuk mencari daun nipah. Bukan senang. Dengan susuk tubuh yang kecil dan rendah, itu bukan halangan.

.
Nenek mempunyai kekuatan luar biasa. Beliau boleh memotong pelepah nipah dan mengumpulkannya seorang diri. Kemudian memikulnya balik ke rumah sebelum dianyam menjadi atap.

.

Hebat kan seorang wanita. Tanpa seorang lelaki di sisinya, dia mampu buat kerja lelaki. Malah mungkin lebih hebat dari itu.

.
Nanti saya sambung lagi.. Nak kesat airmata dahulu. Rindunya pada arwah nenek.

Ya Allah. Limpahkanlah rahmat untuk arwah nenek. Moga dia tenang di alam barzakh sana. Nenek..nanti kita jumpa lagi di syurga ye. Rindu nak peluk nenek. 
😍

Rujukan :
Superhero Toys and Boys' Physically Active and Imaginative Play (Amy Parsons & Nina Howe, 2009)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LIKE eh:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Categories

cinta (62) agama (58) islam (27) friends (24) jodoh (18) idea (13) doodles (9) career (8) mood (7) follower (5)