Rabu, 9 Mac 2016

Nota Inspirasi #39 : Suamiku Ustaz?

Assalamualaikum wbt.


Ramai teman saya secara peribadi bertanya bagaimana saya boleh berkahwin dengan suami saya. Macam mana saya boleh bertemu jodoh dengan seorang bergelar Ustaz. 
.
.
Siapa yang telah lama mengenali saya pasti tahu saya ini bagaimana orangnya. Saya bukanlah 'baik' sangat. Saya bukanlah seorang yang nampak 'alim' yang akan jadi pilihan seorang yang bergelar ustaz untuk diperisterikan. Entah. Pelik kan soal jodoh ni. Semuanya rahsia Allah.
.
.
Orang tidak tahu bahawa sebenarnya saya memang memilih dia sebagai suami saya. Ya. Kalau diceritakan bagaimana pertemuan kami memang agak lucu. Tapi itulah yang telah ditakdirkan oleh Allah.
.
.
Saya mengenali Mohd Azhar Othman sejak bangku sekolah lagi. Tetapi kami tidak pernah bertegur sapa. Tetapi selepas SPM kami bertemu kembali. Ketika itu saya sedang menyulam cinta dengan A. Saya bertemu Azhar yang 'baru' ketika kami berumur 19 tahun.
.
.
Ketika itu saya dan dia sedang mengikuti pengajian Diploma. Masih lagi saya ingat, kami sama-sama terlibat dengan kem MANTAP. Kem pemantapan motivasi untuk pelajar sekolah lama kami. Ketika itu, saya lihat Azhar bukan seperti yang saya kenali sewaktu sekolah. Dia telah berubah. Kalau dulu dia dikenali sebagai atlet, agak 'nakal' di sekolah. Tetapi pada tahun 1999 Azhar telah berubah. 
.
.
Ketika ke program itu dia membawa bersama setiausahanya yang ketika itu saya kenali sebagai Nani. Nani berjubah dan bertudung litup. Sangkaan saya ketika itu, mungkin itulah bakal isteri Azhar. Hebatnya pilihan hati Azhar. Patutlah Azhar telah berubah.
.
. 
Selepas habis program tersebut kami terus tidak pernah berhubung. Sehingga pada tahun 2011, Allah mempertemukan kami semula di bulan Ramadhan. Saya dan beberapa rakan sekolah mengadakan program berbuka puasa.
.
.
Kebanyakan rakan sekolah saya telah berkeluarga dan membawa ahli keluarga masing-masing. Selesai sahaja program berbuka puasa dan saya hendak pulang ke rumah, rakan baik saya Muriza Hazrul mengatakan bahawa Azhar akan datang. Dia juga memaklumkan bahawa Azhar masih single. (Really?? Boleh isi borang ni...)
.
.
Dipendekkan cerita, di situ lah kami bertemu dan dia secara tidak sengaja meluahkan di depan rakan-rakan kami tanpa menyedari saya ada di situ. Katanya dari sekolah lagi dia nak kawan dengan saya tapi tak berani nak tegur sebab saya ini budak pandai, mana nak kawan dengan dia. (ye ke?)
.
.
Pulang dari majlis itu, hati saya rasa sesuatu. Saya pernah tanyakan satu soalan pada sahabat saya Shadiya Abbas tentang Mr. Right. Saya tanyakan pada dia bagaimana dia benar-benar yakin bahawa suami dia sekarang itu jodoh terbaik buat dia. Katanya, bila kau jumpa jodoh tu kau rasa macam kena elektrik. Rasa tak keruan, rasa macam-macam la. Susah nak gambarkan.
.
.
Ya, kali itu saya memang ada rasa seperti kena elektrik. Mungkinkah terkena panahan cinta?? Saya masih ingat, selepas pulang dari majlis itu saya terus sujud pada Sang Pemilik Segala Cinta. Saya benar-benar menangis dan meminta pada Dia. 
.
.
Dalam sujud saya berdoa...
.
.
Ya Allah...
Seandainya telah Engkau catatkan...
Dia milikku tercipta buatku...
Satukanlah hatinya dengan hatiku...
Titipkanlah kebahagiaan antara kami...
Agar kemesraan itu abadi...
Ya Allah...
Ya Tuhanku yang Maha Mengasihani...
Seringkanlah kami melayari hidup ini...
Ketepian yang sejahtera dan abadi...
Maka jodohkanlah kami...
Tetapi Ya Allah...
Seandainya telah Engkau takdirkan
Dia bukan milikku...
Bawalah dia jauh daripada pandanganku...
Luputkanlah dia dari ingatanku...
Dan periharalah aku dari kekecewaan...
Ya Allah ya Tuhanku yang Maha Mengerti...
Berikanlah aku kekuatan...
Menolak bayangannya jauh ke dada langit...
Hilang bersama senja yang merah...
Agarku sentiasa tenang...
Walaupun tanpa bersama dengannya...
Ya Allah yang tercinta...
Pasrahkanlah aku dengan takdir-Mu...
Sesungguhnya apa yang telah Engkau takdirkan
Adalah yang terbaik untukku...
Sesungguhnya Engkau Maha Mengetahui...
Segala yang terbaik buat hamba-Mu ini...
Ya Allah...
Cukuplah Engkau sahaja yang menjadi pemeliharaku...
Di dunia dan akhirat...
Dengarkanlah rintihan daripada hamba-Mu yang daif ini...
Jangan Engkau biarkan aku sendirian...
Di dunia ini mahupun di akhirat...
Menjuruskan aku ke arah kemaksiatan dan kemungkaran...
Maka kurniakanlah aku seorang pasangan yang beriman...
Agar aku dan dia sama-sama dapat membina kesejahteraan hidup...
Ke jalan yang Engkau redhai...
Dan kurniakanlah kepadaku keturunan yang soleh dan solehah...
Ya Allah...
Berikanlah kami kebahagiaan di dunia dan akhirat...
Dan periharalah kami dari azab api Neraka...
Amin...amin...Ya rabbal 'aalamin...
.
.
Itu doa yang panjang. Tapi sebetulnya di dalam hati saya ketika itu, saya nyatakan pada Allah dalam sujud saya dan sedu sedan
.
.

" Ya Allah, aku tahu diriku hina, banyak berdosa. Aku tak layak untuk dapat lelaki seperti dia. Sebaik dia. Tapi Ya Allah, aku perlukan lelaki sebaik dia untuk menjadi imamku. Untuk memimpinku, membimbingku dan melengkapkan diriku. Ya Allah, aku mohon padaMu agar kau jodohan aku dengan dia. Aku benar-benar mengharapkan kasih sayangMu."
.
.
Saya kerap melakukan solat taubat, tahajjud, istikharah dan hajat. Sebelum benar-benar Allah takdirkan pertemuan kami seterusnya, saya banyak memperbaiki diri. Saya juga memutuskan hubungan dengan semua lelaki lain. (Ya ketika itu, saya ada berkawan dengan orang lain)
.
.
Entahlah..saya pun tak tahu bagaimana boleh saya jadi senekad itu untuk memiliki dia. Saya tahu dia seorang Ustaz yang mengajar di sekolah agama. Untuk mebolehkan saya meraih cinta dia, saya raih dahulu cinta Allah. Ketika itu saya sangat gemar menulis di blog. Kebanyakan entri adalah berkisar tentang CINTA.
.
.
Antara strategi saya adalah saya pernah menulis di atas sekeping kertas, dengan membayangkan bahawa saya sudah mempunyai suami. Dalam skrip SUAMI yang saya IDAMKAN itu saya nyatakan betapa saya bahagia memiliki seorang suami yang :

  1. boleh jadi Imam dan kami selalu solat berjemaah bersama.
  2. sangat sayang pada ibunya, kerana saya yakin lelaki yang sayang pada ibunya dan menjaga ibunya dengan baik mampu menyayangi saya dan menjaga sayal
  3. suka melancong, saya bahagia dia selalu membawa saya jalan-jalan
  4. memberi dorongan dan motivasi, bukan sahaja untuk saya tapi insan lain.
  5. meminati sukan hiking, kami gembira dapat hobi yang sama
  6. mudah bergaul dengan kwan-kawan saya, saya juga senang berkawan dengan kawan dia.
.
.
dan banyak lagi...


Kasut ini menjadi bukti kami memanjat gunung bersama kawan-kawan pada tahun 2011.
Kami punya hobi yang sama.


.
Tapi...
Saya tidak tulis pun yang inginkan seorang Ustaz sebagai suami saya ???


Tuan suami semasa ceramah motivasi pelajar tahun 2014

.
.

Jadi tips yang saya ingin berikan adalah...buat SKRIP SUAMI IDAMAN anda.
Bayangkan anda sedang bersama dia dan bahagia membahagiakan. Alhamdulillah saya dapat suami seperi yang saya mahu. Skrip suami idaman utu saya tulis pada tahun 2008 lagi. Selepas saya dapat berita A berkahwin dengan R.
.
.
Anda berhak memilih pasangan yang anda mahukan. Tuliskan skrip itu dan berdoalah degan setulusnya agar ia menjadi realiti. Insya Allah, doa kita akan diangkat ke langit dan diaminkan oleh para malaikat.

.
.
Saya juga pernah kongsikan di blog saya..

10 TANDA DIA JODOH KITA.
.
Terima kasih kerana sudi membaca.
Terima kasih kerana menyokong penulisan saya.
Saya sayang anda semua




Semasa kami 'duet' dalam program motivasi  kepimpinan pelajar



Nota inpirasi ini bukan sekadar ditujukan untuk anda semua, tetapi juga istimewa buat tuan suami saya Rayyan Hakimi. Dia pun tak tahu kisah benar ini. Saya bocorkan rahsia ni... (malu sebenarnya)
Tuan suami yang saya sayangi kerana Allah, terima kasih atas segala kasih sayang, kesabaran, kerajinan dan pengorbanan dan juga segala-galanya yang kita kongsikan bersama.
.
.

Mohon kalian semua doakan kami bahagia selama-lamanya sampai ke syurga.




From Liverpool with Love heart emoticon

09.03.2016






2 ulasan:

  1. dah bertahun sebenarnya aku x buka blog...tetiba hari ni nak buka and ternampak entry ni...Allahuakbar...seronok aku baca.

    BalasPadam
    Balasan
    1. lama sudah blog ni bersawang Hawa... kat FB ko dah tak aktif ke??

      Padam

LIKE eh:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Categories

cinta (62) agama (58) islam (27) friends (24) jodoh (18) idea (13) doodles (9) career (8) mood (7) follower (5)