Selasa, 10 Februari 2015

Nota Inspirasi #33 : Vespa Ferrari


Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani.

Sewaktu saya kecil dahulu, hidup kami sekeluarga agak susah. Kerana kesempitan hidup saya berusaha lebih dari kawan-kawan lain yang memiliki segala yang saya tiada. Saya sering bertanya dan berfikir sendiri. Saya kerap merenung masa depan saya dan keluarga. Saya sering bertanya, bagaimana saya mampu mengubah nasib keluarga saya?


Ianya bermula dengan impian dan memasang angan-angan. Imaginasi yang tiada batasan! Imaginasi yang menerobos ke seluruh ruang galaksi. Ketika kami kecil, kami tiada kereta. Ayah hanya mempunyai sebuah Vespa. Saya masih ingat, rakan-rakan saya selalu mengejek vespa ayah saya. Mereka selalu mempersendakan kenderaan yang banyak berjasa untuk kami sekeluarga.

Saya sedih. Saya marah. Tetapi saya hanya senyum dan diam. Sememangnya keluarga saya mskin harta, tetapi ayah kerap selalu berpesan biar kita miskin harta, jangan miskin budi pekerti. Itu pesanan yang sentiasa saya semat di hati hingga ke hari ini.

Dahulu, kami hanya ada sebuah vespa buruk. Vespa buruk milik ayah yang dibeli sekitar tahun 1970an. Ketika zaman ayah bujang. Vespa itu harta ayah. Harta yang amat dia kasihi. Vespa itu sering dibasuh dan digilap. Ia dijaga rapi. Buruk hanya pada mata orang lain. Tapi di mata ayah, vespa itu sentiasa baru. Sentiasa di jaga rapi. Vespa itu mungkin lambag prestij. Vespa itu menjadi menjadi imej diri.

Kebanyakan orang mengenali ayah dengan vespa itu. Saya masih ingat lagi, vespa ayah ada kuda dihadapannya. Kuda itu diletakkan di atas penutup roda. Mungkin itulah Ferrari ayah.
Vespa Ferrari gelaran yang saya beri. Ferrari ayah ini banyak berjasanya kepada kami sekeluarga. Sehingga hari ini ayah saya masih menyimpan vespa kesayangannya.

Malah ketika saya hendak melangsungkan perkahwinan, kad undangan perkahwinan saya ada gambar vespa. Vespa Ferrari saya abadikan di hari untuk hari bahagia kami.


foto : kad undangan +  vespa ayah


Mencari inspirasi dari cerita Vespa Ferrari? Apakah yang anda dapat? Sebenarnya, apa yang saya cuba sampaikan adalah abaikan kata-kata negatif. Mereka yang mengejek dan mempersendakan kita sebenarnya tidak penting di dalam proses kejayaan kita.

Sebaliknya, ubah kata-kata negatif tersebut menjadi menjadi inspirasi dan motivasi untuk kita maju kehadapan dan bertindak dengan cara yang lebih positif. Kita perlu terus mengatur startegi untuk terus sukses.

Jangan ambil hati. Jauh sekali untuk sentiasa memikirkannya dan membuat ia tertanam di dalam minda kita.Segalanya bermula dari dalam diri. Apa yang penting adalah kita reset minda kita.

Buang jauh-jauh apayang tidak baik dan tidak berguna untuk kejayaaan kita. Jadikan segala cacian, sindiran dan upatan orang sebagai semangat untuk kita lebih berusaha. Kita tidak perlu melawan kata-kata meraka dan membalasnya kata-kata yang serupa.

Jika kita bertindak sedemikian, tiadalah bezanya kita dan mereka. Itu bukan tindakan yang bijak dan attitud orang yang berjaya. Malah, tindakan tersebut semakin menjatuhkan imej diri kita. Ia membuatkan ‘musuh-musuh’ kita suka dan bertepuk tangan.

Itu tanda kita telah tewas. Kita tewas menahan marah dan mengikut hasutan syaitan. Sudahnya, kita lebih banyak mengumpul dosa dan merugikan energi kita ada.

Jadi apa perlu buat? Maafkan mereka atas kejhilan mereka. Berterima kasih kepada mereka keran membangkitkan semangat kita untuk berjaua. Buktikan kata-kata mereka itu satu kesilapan yang besar. Kita terus reset minda dan berdoa agar Allah mengurniakan kesabaran dan ketabahan.

Fokuskan segala usaha dan energi mencari jalan menuju kejayaan. Terus maju ke hadapan tanpa menoleh lagi. Sebenarnya, kejayaan itu sudah berada di dalam genggaman.

Sekian.


#notainspirasi #projekbuku #mudahnyauntukberjaya #DrNajah #DrSukses

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LIKE eh:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Categories

cinta (62) agama (58) islam (27) friends (24) jodoh (18) idea (13) doodles (9) career (8) mood (7) follower (5)