Rabu, 18 Februari 2015

Nota Inspirasi #35 : Lihat Ke Bawah






Dalam kehidupan kita di dunia, kita perlu selalu memandang ke bawah. Kita perlu melihat orang yang lebih rendah dan kurang bernasib baik berbanding kita agar kita tidak meremehkan nikmat yang Allah SWT berikan.



Sabda Rasulullah SAW:


“Lihatlah orang yang berada di bawahmu (dalam masalah harta dan dunia) dan janganlah engkau lihat orang yang berada di atasmu (dalam masalah ini). Dengan demikian, hal itu akan membuatmu tidak meremehkan nikmat Allah padamu.”

(Hadis Riwayat Muslim).

Hadis di atas memberi arahan kepada setiap muslim agar selalu melihat ke bawah dalam perkara dunia dan jangan melihat kepada orang yang melebihinya.


Jika kita hanya memandang ke atas, ia menyebabkan kita mudah berkeluh kesah dan merasa sempit dada bilamana kita melihat orang lain yang melebihi kita. Kita lupa untuk bersyukur dengan apa yang kita miliki.


Seterusnya kita mudah cemburu dan merasa dengki pada orang lain. Dan mungkin bertindak secara negartif dan merosakkan diri sendiri. Bukankah kita juga yang rugi?




Melihat ke bawah membantu kita untuk lebih fokus kepada makna kejayaan. Kejayaan bukan bermakna kita melebihi orang lain dari segenap aspek kehidupan ; harta, pangkat, nama, kuasa dan sebagainya.


Kejayaan yang memberi makna kepada kehidupan. Kejayaan kita mengubah diri kita kea rah yang lebih baik dan cemerlang. Kejayaan kita bermakna dan memberi makna kepada insan lain. Bukankah itu lebih bermakna?


Oleh yang demikian, orang yang berjaya tidak akan selalu mendabik dada. Orang yang berjaya selalu melihat ke bawah kerana ia menjadikan kita insan yang merendah diri dan lebih mensyukuri nikmat yang Allah SWT. Menjadi insan yang berjaya di dunia dan di akhirat adalah matlamat yang sebenar.


#notainspirasi #DrNajah #DrSukses
#projekbuku #mudahnyauntukberjaya


sumber gambar : google.





Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LIKE eh:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Categories

cinta (62) agama (58) islam (27) friends (24) jodoh (18) idea (13) doodles (9) career (8) mood (7) follower (5)