Jumaat, 15 April 2016

NOTA INSPIRASI #51 : BAJU SEKOLAH



"Comotnya baju kau ni." 
"Baju kau ni tak pernah digosok ke? Kedut betul."
"Kenapa baju kau tak putih, dah warna kelabu"
"Tahun ni kau tak dapat baju baru ke?"
" Mak kau tak beli baju sekolah yang baru?"
"Kau ni pemalas ye. Cuba tengok baju aku. Putih. Kemas. Bergosok cantik je"


Sakura berbunga putih di Liverpool


.
DIAM.
 TELAN SAHAJA.
.


Soalan cepu cemas yang selalu kawan-kawan tanyakan pada saya semasa sekolah rendah. Masih lagi saya ingat. Ketika itu saya darjah 4. 
.
Tiap kali tamat cuti sekolah saya akan rasa tak seronok. Memikirkan nanti kawan-kawan akan bercerita tentang baju baru, beg baru, kasut baru dan alat tulis baru.

Semua cerita yang indah-indah pada mata mereka. Untunglah mereka anak orang senang. Semua dapat serba baru bila buka sekolah.

.

Soalan tentang baju sekolah betul-betul menyentap hati saya. Memang dahulu, saya hanya punya sepasang baju. Untuk dipakai pagi dan petang. Naik kepam bau baju itu. Pulang dari sekolah kebangsaan, saya buka baju dan anginkan baju itu ampaian.

Sementara itu, saya ke dapur. Sediakan bekal untuk ke sekolah agama. Kadangkala mak dah siap masak. Kadangkala bila mak tak sempat masak, saya yang ambil alih tugas tersebut. Kesian pada adik-adik yang masih kecil. Mereka lapar. Saya mungkin boleh tahan lapar kerana saya lebih besar. Tapi apalah yang adik-adik saya faham tentang erti sabar, lapar dan dahaga.

.

Selepas menyuap adik, saya segera bersiap ke sekolah agama. Berbekalkan nasi putih dan lauk ikan bilis goreng serta kicap. Itu sudah cukup untuk mengalas perut. Sambil tu saya bawa barang jualan.

.

Baju sekolah yang dianginkan tadi saya sarung kembali. Bau hapak dah hilang. Zaman iti tidak mampu beli minyak wangi. Walaupun sudah busuk, pakai sahaja la baju sekolah tersebut. Masakan tidak kelabu, hanya baju itu sahaja yang disarungkan ke tubuh kecil saya. Setiap hari, pagi dan petang. Kalau rajin, pulang dari sekolah agama baju tersebut akan dibasuh dengan tangan.

.

Memang tak pernah gosok baju sepanjang saya di sekolah rendah. Memang selalu la kawan ejek. Kadangkala kena sindir sebagai pemalas. Nak gosok baju pakai apa? Seterika pun tiada. Kalau ada pun, mak memang marah kalau asyik menggosok baji, sebab bil elektrik mahal. Kami tak mampu bayar. Pernah beberapa kali kami bergelap kerana sumber elektrik dipotong gara-gara ayah tak mampu bayar tunggakan bil.

Masih tak gosok baju. Sekarang uniform bebas.



.

BAJU SEKOLAH...


Baju sekolah yang aku idamkan
Kalau boleh punya dua pasang
Agar berganti uniform seharian
Untuk dipakai pagi dan petang

Ku ingin bajuku sentiasa kemas
Segak gayaku penuh keyakinan
Aku tak mahu dituduh pemalas
Kerana bajuku penuh kedutan

Ku tahu ukur baju di badan sendiri
Impianku jauh untuk dicapai
Tapi aku tak pernah kesali
Aku masih punya Illahi

Hidup ini silih berganti
Siang malam berlalu pergi
Selepas hujan muncul pelangi
Cantiknya ia tidak terperi

Kasihnya Rabbi tiada bertepi
RahmatNya luas tiada sempadan
Kita sentiasa Dia berkati
Asalkan hidup diatas landasan






Maya Apparel bakal dieksport . Insya Allah.




Wallahua'lam. 
Hanya Allah yang lebih mengetahui segala-galaNya.


Founder
Muslim apparel in Liverpool

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LIKE eh:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Categories

cinta (62) agama (58) islam (27) friends (24) jodoh (18) idea (13) doodles (9) career (8) mood (7) follower (5)