Selasa, 5 April 2016

Nota Inspirasi #48 : Aku Bukan Superman




Seorang sahabat baik saya Affero Ismail beri saya satu tajuk. Inilah tajuknya.

Sahabat baik saya ini saya kenal sejak sama-sama belajar di Universiti Putra Malaysia. Sama dengan Jun, kami berkawan sejak dari bangku universiti. Sama-sama cari ilmu dan makna hidup ini.

Tetapi hubungan kami bukan sekadar teman satu universiti. Lebih dari itu. Kami sama-sama lapor diri di Kementerian Sumber Manusia pada 14 Julai 2008. Masa itu kami terima tawaran jawatan sebagai Pegawai Latihan Vokasional, J41.

Tetapi kami terpisah jauh. Saya di Shah Alam, Selangor dan Affero di Batu Bahat. Tetapi kami sentiasa majukan diri bersama. Sampaikan kalau ada peluang kursus, kami akan saling menghubungi dan mengajak diri masing-masing turut serta. Sebab kami ingin berjumpa dan kongsi cerita.

Dari Kursus Pedagogi, Kursus Pemantapan PLV, hingga pembentangan di NCET pun kami sama-sama sertai. Kami memang sangat akrab. Pernah juga masa kami bujang, kami tengok wayang berdua dan buat ulangkaji untuk peperiksaan sah jawatan bersama. Hinggakan, ada kawan yang ingatkan kami ni bercinta. Tapi tidak. Beza umur kami 5 tahun tau.
Dr. Affero Ismail

Berbalik kepada tajuk cerita Aku Bukan Superman. Saya ingin kongsikan kisah ini. Kisah sedih sebenarnya. Tapi ada mesej inspirasi.

Dahulu, sebelum kami sambung PhD kami banyak kongsi rasa bersama. Sebenarnya, kami bercadang nak sambung PhD dah lama. Semasa mula lapor diri sebagai PLV , Affero dah habis Master. Saya pula di semester akhir pengajian Master saya. Sebolehnya pada tahun 2009 lagi, kami sambung PhD terus.

Tetapi, saya tak sanggup nak bayar yuran sendiri. Kerana semasa Master saya biaya yuran sendiri dengan bantuan keluarga. Yuran pengajian universiti kan mahal. Maka, kami menunggu sehingga cukup 3 tahun untuk melayakkan kami memohon Hadiah Latihan Persekutuan (HLP).

Genap 3 tahun, kami pun berpakat nak sambung PhD sama-sama tetapi bidang yang berbeza. Tetapi pada tahun 2011, saya baru ditukarkan ke bahagian pengurusan. Saya diberi tugas sebagi Ketua Unit Kualiti. Saya sangat sibuk ketika itu. Dalam kesibukan itu, kami sempat sama-sama membentangkan hasil penyelidikan di NCET 2011 di Pulau Pinang.



Bakal Dr. Safinatunnajah Ahmadi




Tahun 2012, saya menyuruh Affero mengisi borang HLP. Dia ajak saya turut serta. Tapi saya dah tahu jawapan pihak atasan saya. Saya akur tetapi kecewa.

Bukan saya tak tahu diri, siapalah saya. Pegawai Gred J41. Masih ramai pegawai atasan yang layak mendapat hadiah HLP itu. Saya kata pada dia.. " Tak apalah Ferro. Kau isi dulu. Kalau kau berjaya , aku ikut jejak langkahmu".

Alhamdulillah, doa kami dimakbulkan. Affero berjaya mendapat HLP. Waktu itu sebenarnya dia dah teruskan pengajian PhD secara sambilan. Jadi hadiah dari tuhan sangat bermakna bukan sahaja buat dia tetapi juga saya tumbang berbangga.

Kejayaan Affero jadi semangat kuat dan modal untuk saya. Bila saya ditidakkan peluang untuk menyambung pengajian kerana kurang kelayakan, saya katanya pada bos saya tentang Affero. Dia sama jawatan dengan saya. Sama-sama menyumbangk kepada jawatan. Turut serta buat oembentangan. Turut serta hasilkan inovasi untuk jabatan. Semua tentang Affero saya jadikan hujah yang kuat.

Sungguh. Itulah kuasa persahabatan. Hingga ke hari ini, kami terus bersahabat. Malah tuan suami Rayyan Hakimi pun dah jadi kawan baik dengan Affero. Saya pun baik dengan puan isteri Ummi Aishah. Bila kita bersahabat, biarlah silaturrahim itu tulus dan murni sampai ke syurga.

Saya dedikasikan sebuah puisi demi persahabatan kami.


AKU BUKAN SUPERMAN



Aku bukan superman
Aku tak sempurna
Tapi aku hanya hambaNya
Tuhan yang Maha Esa

Aku bukan superman
Aku tiada kuasa
Sedangkan kau dipinjamkan sementara
Kau salah gunakan ia
Kau sekat rezeki manusia
Tapi kau lupa Allah Maha Perkasa

Aku bukan superman
Mudah kau tindas demikian rupa
Tapi aku tak rasa apa-apa
Kerana aku ada Dia
Dia tak mungkin diam sahaja
Tunggu sahaja balasan dariNya

Aku bukan superman
Tapi aku punya mata dan telinga
Sentiasa sampai semua cerita dusta
Yang kau tabur merata-rata
Tapi kau lupa Dia dengar dan lihat segalanya

Aku bukan superman
Aku tiada kuasa luar biasa
Untuk aku lawan kau dengan kuasa
Tapi kau lupa satu perkara
Itu ujian buat dirimu jua
Amanah itu berat sebenarnya

Aku bukan superman
Aku memang tak mampu 
untuk melawan dirimu
Tapi kau lupakau bukan saingan aku
Kerana sebenarnya kau lawan tuhanMu

Aku bukan superman
Sungguh aku hanya insan biasa
Aku hanya hambaNya
Hamba Tuhan yang Maha Perkasa
Juga Pemilik segala-galaNya.


<3 div="" nbsp="">

Superwomen bukan Superman

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LIKE eh:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Categories

cinta (62) agama (58) islam (27) friends (24) jodoh (18) idea (13) doodles (9) career (8) mood (7) follower (5)