Isnin, 4 April 2016

Nota Inspirasi #45: Anak Yang Berjaya






Hari ini saya terima mesej dari adik saya. Berkenaan laporan keputusan peperiksaan Amer Najhme.

Kata adik saya keputusan peperiksaan Amer 40.8% je. Tengok gaya tulisan ummi Amer ni pun nampak macam putus asa. Relaks la adikku. Amer baru darjah 1.


Mesej Ummi Amer Najhme


Memang, jika nak bandingkan prestasi Amer dengan adiknya Ammzhar Faress memang banyak perbezaan. Tapi Amer punya banyak lagi kelebihan. Amer sangat penyayang. amer sangat ringan tulang. semua kerja dia nak cuba tolong buat. Bukankah itu sudah cukup bagus??

Seperti kata abang Nazali Noor, setandan pisang pun masak tak sama. Apatah lagi potensi manusia.

Ini kak long nak cerita tentang ummi Amer. Dahulu, adik sayaSafidatulnizah Ahmadi pun bukan bijak mana. Tapi ayah saya tak bandingkan saya dengan dia.

Ayah saya relaks je. Beliau cuma nasihat supaya kami belajar rajin-rajin. Bukan belajar pandai-pandai. Berbeza tau.

Bukan semua orang dianugerahkan otak yang pandai. Tetapi semua orang dianugerahkan otak yang sama saiznya. Adil bukan?

Yang membezakan antara orang bijak dan tidak bukan dari saiz otaknya. Tetapi dengan usahanya. Cuba tanya usaha pelajar yang bijak dan kurang bijak. Pasti berbeza. Siapa rajin berusaha dia akan dapat hasilnya.

Dahulu saya suka duduk paling hadapan. Sebab saya nak fokus mendengar cikgu mengajar di dalam kelas. Bak kata Puan guru Tiny Azleen Yahaya, pelajar yang duduk hadapan akan dapat tumpuan lebih dari gurunya. Memang benar.

Berbanding adik kedua saya, dari segi akademik memang saya lebih bijak. Sebab saya kuat berusaha. Saya suka mengulang kaji. Di rumah saya tak punya banyak masa kerana sibuk menjaga adik-adik dan membantu mak dan ayah uruskan mereka. Maka, waktu di sekolah saya gunakan sebaik-baiknya.

Masa untuk saya fokus belajar adalah di sekolah. Saya duduk paling hadapan. Saya paling suka bertanya itu dan ini. Bila cikgu tak masuk kelas, saya akan selesaikan kerja sekolah yang ada. Kawan-kawan lain sibuk bermain. Tetapi saya siapkan kerja sekolah dahulu baru saya bermain. Saya gunakan masa terluang untuk habiskan membaca buku teks.

Sebulan bersekolah, saya dah habis baca buku sampai muka surat terakhir. Banyak yang saya tak tahu. Maka, saya bertanya pada cikgu. Soalan saya lebih advanced. Cikgu belum ajar saya dah tanya apa yang saya tak tahu.

.

Dan hasilnya memang selalu saya dapat No. 1. 😊

.

Sebagai ibu bapa jangan kita bandingkan anak-anak kita. Setiap anak mempunyai potensi yang berbeza. Gilap bakat mereka. Hargai dan raikan kejayaan mereka. Bukan No. 1 dan banyak A tanda mereka sudah berjaya. Mereka telah berjaya kerana mereka sudah berusaha sebaiknya.

Peluk dan cium mereka tanda kita berbangga. Ucap tahniah pada mereka. Anda beruntung kerana menjadi ibu dan ayah. Saya dan suami belum sempat merasa nikmat itu.

Bersyukur ye kita. Banyak nikmat yang Allah dah berikan pada kita semua.


Alhamdulillah. 
Segala puji-pujian hanya untuk Allah.


<3 div="" nbsp="">

Safinatunnajah Ahmadi
Anak yang belum berjaya
Mendapat Syurga Abadi

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LIKE eh:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Categories

cinta (62) agama (58) islam (27) friends (24) jodoh (18) idea (13) doodles (9) career (8) mood (7) follower (5)