Isnin, 4 April 2016

Nota Inspirasi #43: Bunuhlah Aku



Tajuk cerita macam ngeri kan? Tapi ini kisah sedih. Sungguh.


Begini ceritanya..


Saya ada seorang lagi adik. Namanya Siti Juliana. Saya yang beri dia nama itu. Kerana sewaktu saya tadika, saya ada kawan baru bernama Juliana Kaimi. Dia pelajar baru. Baru berpindah ke tadika kami. Rumahnya tak jauh dari Tadika Kemas Rantau Panjang.


Juliana kawan saya ni cantik orangnya. Saya memang suka sangat dengan dia. Jadi bila mak sayang bersalin adik saya yang kelima, saya cadangkan nama Juliana pada mak saya. Maka, itulah yang ditulis dalam surat beranak adik saya yang kelima.


Saya akui adik saya yang kelima ni cantik orangnya. Alamat lah malam ini dia tidur senyum gaya P.Ramlee la. Dia memang ramai peminat semasa sekolah. Ramai abang angkat. Cikgu pun suka pada dia. Dia rajin orang nya. Agaknya orang nama Juliana ni memang ditakdirkan jadi orang glamour kot.





Inilah Siti Juliana





Berbalik kepada kisah yang ingin saya ceritakan tajuknya "Bunuhlah Aku". Ini ayat keramat yang jadi usikan kami adik beradik.


Sewaktu kecil kerana kami susah, kami makan pun berebut antara satu sama lain. Lagi-lagi kalau dapat makan sedap. Masing-masing suka nak berebut. Walaupun, mak saya dah bahagikan mengikut bahagian masing-masing secara adil, tapi biasalah kan selalu tak cukup.


Satu hari, selepas menghantar Mak Long saya ke stesen bas Klang, ayah saya singgah ke pasar malam. Kata ayah mak long beri duit untuk belanja kami. Jadi ayah belikan sate malam itu.


Saya dan adik-adik memang suka makan sate. Lagi-lagi sate ayam. Ayah beli sedikit sahaja. Tak silap selepas dibahagikan sama rata tiap seorang dapat 2 cucuk.


Sedang sedap menikmati kelazatan sate ayam, adik saya menjerit.

"Bunuhlah aku. Bunuhlah aku."


Terbantut selera. Rupanya adik-adik saya bergaduh. Tak silap saya sate milik Juliana direbut oleh Ana. Punyalah Juliana makan berdikit dikit sebab sayang, si Ana rembat terus masuk mulut dia.


Kesian kan.

Saya pun hulurkan sebatang untuk dia. Tak sampai hati. Takpelah. Memang saya sangat suka sate. Tapi saya lagi sayang adik saya. Lagipun adik saya masih kecil kan. Dia mana faham lagi ayah tak berduit. Dapat makan sedap sekali sekala pun saya dah sangat bersyukur.


Tiap kali saya dapat gaji saya suka beli sate. Mengenangkan waktu kecil sukar nak dapat sate. Adik-adik saya pun suka makan sate. Tiap kali dijamu sate saya pasti nak beri lebih pada Juliana. Bimbang sejarah lama berulang. Tapi sekarang dia dah tak hairan dengan sate dah. Tapi tiap kali makan sate mesti ayat keramat  tu ayah dan adik-adik lain sebut.



Sate yang saya buat di Liverpool




Hihihi.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LIKE eh:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Categories

cinta (62) agama (58) islam (27) friends (24) jodoh (18) idea (13) doodles (9) career (8) mood (7) follower (5)