Rabu, 6 April 2016

Nota Inspirasi # 50 : Kita Hamba Tuhan.



Nota inpirasi sudah sampai ke penghujungnya. Untuk kali ini. Sasaran saya untuk menyiapkan naskah ini telah sampai ke pengakhirannya. Saya tercari-cari apakah tajuk terakhir untuk menutup tinta ini.

Sungguh, hanya Allah sahaja yang tahu betapa kerdilnya rasa diri untuk berkongsi. Diri ini masih lagi belajar dan mencari makna hidup bertuhan. Diri ini sangat jauh dari sempurna. Masih banyak kekurangan.

Tapi, saya gagahkan diri. Cari kekuatan. Saya baca dan tulis apa yang saya benar-benar faham dan hadam. Saya bukan ingin mngajar, jauh sekali ingin membetulkan. Saya hanya ingin mengikut seruan Rasulullah SAW. Saya hanya ingin terus menyampaikan.


Semasa musim bunga di Cambridge, UK.



Saya ingin menyambung warisan para Nabi dan Rasul. Ingin sentiasa menyebarkan kebaikan ke serata alam. Lebarkan sayap dengan kasih sayang. Menyayangi dan mengasihani setiap makhluk tuhan dengan setulusnya.

Kalam Allah saya baca berulang-ulang. Saya mencari inpirasi daripada mukjizat kurniaan Illahi. Saya perhalusi maknanya hingga benar-benar masuk ke dalam hati. Terbenam di lubuk hati yang paling dalam.

Saya tak mahu simpan inspirasi itu buat diri saya sendiri. Saya sangat suka untuk berkongsi pada mereka yang ingin menghargai dan dihargai. Sungguh, itulah janji saya pada Illahi.

Di pagi yang sunyi, saya selak mukjizat yang Allah beri. Saya temui ayat ini.

Allah telah berfirman di dalam Surah Saad (38 : 72-88 ) : 

(Ingatkanlah peristiwa) ketika Tuhanmu berfirman kepada malaikat: " Sesungguhnya Aku hendak menciptakan manusia - Adam dari tanah;

" Kemudian apabila Aku sempurnakan kejadiannya, serta Aku tiupkan padanya roh dari (ciptaan) Ku, maka hendaklah kamu sujud kepadanya ".

(Setelah selesai kejadian Adam) maka sujudlah sekalian malaikat, semuanya sekali, 
Melainkan Iblis; ia berlaku sombong takbur (mengingkarinya) serta menjadilah ia dari golongan yang kafir.

Allah berfirman: " Hai lblis! Apa yang menghalangmu daripada turut sujud kepada (Adam) yang Aku telah ciptakan dengan kekuasaanKu? Adakah engkau berlaku sombong takbur, ataupun engkau dari golongan yang tertinggi? "

Iblis menjawab: " Aku lebih baik daripadanya; Engkau (wahai Tuhanku) ciptakan daku dari api, sedang dia Engkau ciptakan dari tanah ".

Allah berfirman: " Kalau demikian, keluarlah engkau daripadanya, kerana sesungguhnya engkau adalah makhluk yang diusir.

" Dan sesungguhnya engkau ditimpa laknatku terus menerus hingga ke hari kiamat!"
Iblis berkata: " Wahai Tuhanku! Jika demikian, berilah tempoh kepadaku hingga ke hari mereka dibangkitkan (hari kiamat) ".

Allah berfirman: " Dengan permohonanmu itu, maka sesungguhnya engkau dari golongan yang diberi tempoh -
" Hingga ke hari masa yang termaklum ".

Iblis berkata: " Demi kekuasaanmu (wahai Tuhanku), aku akan menyesatkan mereka semuanya, -

" Kecuali hamba-hambaMu di antara zuriat-zuriat Adam itu yang dibersihkan dari sebarang kederhakaan dan penyelewengan ".

Allah berfirman: " Maka Akulah Tuhan Yang Sebenar-benarnya, dan hanya perkara yang benar Aku firmankan -

" Demi sesungguhnya! Aku akan memenuhi neraka Jahannam dengan jenismu dan dengan orang-orang yang menurutmu di antara zuriat-zuriat Adam (yang derhaka) semuanya ".

Katakanlah (wahai Muhammad): " Aku tidak meminta kepada kamu sebarang bayaran kerana menyampaikan ajaran Al-Quran ini, dan bukanlah aku dari orang-orang yang mengada-ngada ".

Al-Quran tidak lain hanyalah peringatan bagi penduduk seluruh alam.
Dan demi sesungguhnya, kamu akan mengetahui kebenaran perkara-perkara yang diterangkannya, tidak lama lagi.


.


Ini diceritakan di dalam Kalam Allah, Al Quran. Kita telah lama diperingatkan tentang musuh kita iaitu Iblis Laknatulla. Tetapi kita selalu lupa. Kita hambanya yang lemah. Iman setipis kulit bawang, mungkin lebih nipis dari itu. Astagfirullah.

Kita sangat mudah terpedaya dengan hasutan syaitan dan iblis. Termakan dengan nafsu yang membuas, hingga kita lupa siapa diri kita. Kita lupa kita bukan tuhan. Kita hanya HAMBA Tuhan.

Kita selalu derhaka. Tetapi Allah belum hukum kita kerana dosa kita. Allah masih memberikan kita peluang bukan sekali dua. Berkali-kali. Kita masih dipinjamkan nafas untuk terus bernyawa. Bukan untuk kita terus alpa. Tapi Allah ingin agar kita berpeluang mencuci dosa yang ada. Segera kembali ke jalanNya.




pendakian saya di Mom Tor, Peak District.


+

Saat kita jatuh tersungkur di lemah kehinaan, Allah Ya Qayyum, Tuhan yang berdiri dengan sendirinya telah mengangkat kita. Allah selalu selamatkan kita dengan kasih dan rahmatnya. Sedarkah kita? Allah sangat sayang pada kita. Tidak cukupkah lagi??

+

Saat kita merasa rendah diri, Allah Al Rafiiq, Yang Maha Meninggikan, telah meninggikan darjat dan martabat kita di sisinya. Dia memberi keyakinan kepada kita untuk memajukan diri. Menggilap potensi yang ada dan berusaha gigih untuk berjaya.

+
Saat kita rasa kita keseorangan, terbuang dan tak punyai sesiapa, Allah Al Baaqii Yang Maha Kekal, tak pernah hilang. Allah sentiasa ada. Sentiasa membuka pintu rahmat dan kasihnya menunggu kita. Menanti kita kembali kepadanya, dengan setulusnya. Ingatkah kita??

+

Saat kita rasa diri kita hina, jangan kita lupa bahawa Allah Al Jalil, Al Kareem, Al Majiib, Yang Maha Mulia. Hanya Dia yang Maha Mulia. Kita ciptaanya jauh dari sempurna. Tetapi, Allah Al Mu'izz, Yang Maha Memuliakan. Hanya dia yang memuliakan kita. Kita dimuliakan dengan jawatan KHALIFAH untuk mengurus tadbir takdir kita di muka bumi pinjamanNya. Sedarkah kita?

+
Saat kita rasa diri penuh dengan dosa, ingatlah Allah Al Ghaafur, Yang Maha Pengampun. Sucikanlah jiwa kita. Bersihkan hati kita dengan solat taubat dan zikirullah. InsyaAllah, hati kita kan jadi lebih tenang dan bahagia. Inilah kekuatan buat kita. Yakinlah!

+
Saat kita rasa ingin bertaubat tetapi kita bimbang dan takut akan balasannya, ingatlah Allah Al-Tawwab, Yang Maha Menerima Taubat. Pintu taubatnya terbuka luas, lebih luas dari angkasa raya. Yakinlah, dia sentiasa rindukan kita, untuk sentiasa sujud padaNya. Dia sentiasa menanti kita yang berdosa tetapi ingin membasuh segala noda. Sungguh, Allah sangat sayangkan kita semua.
.
Kerana, Allah Tuhan kita. 
Kita hanyalah hambaNya.




Wallahua'lam.
Hanya Allah yang lebih mengetahui segala-galanya.


( Safinatunnajah Ahmadi , 2016)
Hamba Allah
Liverpool, United Kingdom.


Bunga yang sangat cantik, seindah hidup ini.





p/s : Terima kasih kepada pembaca yang sudi membaca hingga ke hujung cerita. Moga Allah melimpahi rahmatnya buat kalian semua. Kita pimpin tangan sampai ke syurga ye.



heart emoticon
heart emoticon

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LIKE eh:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Categories

cinta (62) agama (58) islam (27) friends (24) jodoh (18) idea (13) doodles (9) career (8) mood (7) follower (5)