Sabtu, 16 April 2016

NOTA INSPIRASI #52 : SURAT BIASISWA




Hari ini seperti biasa cikgu masuk ke kelas kami. Kelas 4 (2). Kelas yang dihuni oleh 40 pelajar perempuan. Bila cikgu masuk dalam kelas, baru semua diam. Senyap. Tapi diam itu tidak lama. Perempuan. Mulutnya sukar dikunci.

.

Cikgu beri tugasan. Hari ini kami kena buat "Surat rasmi memohon biasiswa". Saya diam. Tidak gembira seperti selalu. Entah kenapa??. Saya pandang sahabat saya Shadiya Abbas. Kami berborak.

" Macam mana nak tulis surat ni" tanya saya.
" Tulis macam biasa la. Kan kita selalu buat surat rasmi dan tak rasmi." balas Shadiya. 
" Yelah, tapi apa nak kena tulis??" tanya saya lagi
" Kau cerita lah pasal latar belakang keluarga kau. Tulis kenapa nak minta biasiswa. " sambung Shadiya.

.

Saya masih buntu. Fikiran jauh melayang. Jauh terbang ditiup angin bayu. Ibarat sehelai daun kering yang ditiup angin, begitulah rasanya. Tanpa tujuan. Tanpa paksaan.

.

Ayat pertama yang saya tulis ...

Saya ingin memohon biasiswa untuk menyambung pelajaran ke universiti.....
.
.
Saya sambung lagi...

Saya merupakan anak sulung kepada 8 orang adik beradik. Ayah saya bekerja sebagai buruh.

.

Saya buntu.
Pena berhenti menari.
Fikiran saya jauh melayang hingga ke memori silam semasa saya darjah 6.

.

"Ayah kerja apa?" tanya guru besar.
"Buruh cikgu" jawab saya ringkas.
"Apa? Burung?" soal guru besar lagi.
.

Hahahaha. 
Kedengaran satu kelas ketawa. Guru besar juga ketawa. 
Betapa saya terasa sangat malu kerana dimalukan sebegitu.
Sungguh.Saya sedih dan pilu kerana ditertawakan oleh mereka semua.
.

Ketika itu guru besar datang ke kelas bertemu saya. Kerana sudah 3 bulan, yuran sekolah masih belum dibayar. Tapi wajarkah saya ditertawakan kerana pekerjaan ayah adalah buruh? Hina sangatkah? Sampai tiada sekelumit simpati dihati seorang guru besar kepada anak orang miskin? Hingga dia boleh memperlekehkan kami??

.
.
Sedih. 
Kecewa. 
Marah. 
Semua perasaan ada ketika itu.

.

Mengenangkan peristiwa itu sahaja sudah cukup membuatkan saya rasa rendah diri. Saya tak mampu nak tulis cerita berkenaan pekerjaan bapa saya. Saya sedih. Saya malu kerana ditertawakan orang.

.

Terus muka saya tekupkan ke meja. Air mata saya gugur lagi. Saya tak mampu kawal perasaan ketika itu. Lantas saya bangun dari kerusi dan mohon izin daripada cikgu untuk keluar dari kelas.

.

Dalam tandas saya menangis. 
.
.
"Najah, kau ok ke?" terdengar satu suara.
"Eh. Aku ok" balas saya.
"Kenapa kau menangis di sini?" tanya sahabat saya.
"Tak ada apalah. Jom kita masuk kelas semula" balas saya.

.

Mata merah, berair. Mana mungkin dapat saya menipu. Sahabat saya memang sangat tahu dan faham isi hati saya. Dalam kelas dia bertanya lagi.

"Kenapa kau menangis?" tanya dia.
"Aku teringat keluarga aku." balas saya.
"Kenapa?" tanya dia lagi
"Buat apa aku nak tulis karangan ini. Aku bukan dapat masuk universiti pun nanti." jawab saya

.
"Kenapa pula? Kau kan pandai. Antara kita semua kaulah pelajar paling pandai. Bukankah haritu kau dapat No.1 dalam peperiksaan. Haritu kan kau dapat No.1 keseluruhan tingkatan." sahabat saya cuba meyakinkan.

.


Tahun 1997 saya tamat sekolah menegah.

"Untuk apa aku belajar pandai-pandai. Keluarga aku miskin. Mereka tak mampu membiayai aku belajar sampai ke universiti. Nak beli buku pun aku bergaduh dengan mak. Kena marah. Kalau aku nak masuk universiti lagi banyak belanja nanti." balas saya

"Takpe Najah. Kita kan sahabat. Nanti aku tolong kau. Kau jangan risau." kata sahabat saya.

.
.

Saya meneruskan penulisan karangan surat biasiswa dengan babak airmata. Karangan yang mudah, tapi sangat sukar untuk saya tulis ketika itu. Sukar, kerana ia sarat dengan emosi dan airmata.

.

Surat untuk memohon ke universiti di UK




Wallahua'lam. 
Hanya Allah yang lebih mengetahui segala-galaNya.

.

Penerima biasiswa JPA

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LIKE eh:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Categories

cinta (62) agama (58) islam (27) friends (24) jodoh (18) idea (13) doodles (9) career (8) mood (7) follower (5)