Isnin, 4 April 2016

PhD # 9 : Terbang Tinggi Bersama




Pengalaman pertama tentu sukar untuk di lupakan. Seperti cinta pertama. Walaupun sudah berlalu pergi, tetapi tetap tersemat di hati. Yang pahit tetap ada manisnya bukan?

Hari ini saya perlu menyudahkan penulisan untuk "14th Global Conference on Sustainable Manufacturing" di Afrika Selatan pada bulan Oktober nanti. Mohon kalian doakan penulisan saya dipermudahkan dan diberikan idea yang bernas untuk dimanfaatkan untuk ummah kelak.





Saya ingin ceritakan apa yang manis tentang pengalaman ini. Sebenarnya saya saja-saja isi borang online untuk konferens ini. Asalnya saya hanya suka-suka nak tulis abstrak. Belum pernah saya sertai mana-mana konsferens luar negara. Saya masih sangat baru dalam dunia penyelidikan.

Saya tahu, rakan-rakan PhD yang lain lebih banyak pengalaman dalam penulisan akademik sebegini. Lebih banyak ilmu dan kemahiran berbanding saya. Mohon ajarkan saya ye teman.




Tajuk Abstrak


Kadang-kadang dalam hidup ini kita buat sesuatu itu tanpa sengaja. Kita buat kerana nak cuba. Kita lakukan sekadar suka-suka. Inilah yang terjadi kepada saya. Saya sebenarnya belum buat sebarang persedian rapi untuk ke konsferens tersebut. Ingatkan tak diterima. Tapi Allah tentukan rezeki saya bukan??

Semuanya, tidak berlaku dengan tidak sengaja. Ianya adalah aturan yang Maha Kuasa. Ianya dimulai dengan niat kita bukan? walaupun sekadar suka-suka dan cuba-jaya. Tetapi doa kita diangkat ke langit. Percaya tidak?

Lihat, hidup ini kan sangat indah. Buatlah apa yang kita suka selagi Allah pun suka. Mengembaralah kemana sahaja selagi kita niatkan bahawa kita ini ingin terus mencari cinta Illahi. Cari dan gali ilmu sebanyak mungkin. Tambah ilmu dan pengalaman di dada. Perkasakan diri kita. Kongsikanlah sebanyak mana ilmu dan pengalaman yang kita ada. Tanam saham-saham akhirat kita.

Tak perlu tunggu semuanya sempurna. Kadangkala kesilapan kita itu jadi peringatan dan panduan untuk orang lain. Ia sangat berharga. Sayang jika dipendam sendiri sahaja. Bukankah ianya tetap kejayaan buat kita?

Kejayaan sebenar adalah bilamana kita mendapat ganjaran Syurga di sana. Terbanglah tinggi duhai bidadari syurga. Pimpinlah tangan bersama. Kita terbang dalam jemaah yang sama.



Wallahua'lam.
Hanya Allah lebih mengetahui segala-galanya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LIKE eh:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Categories

cinta (62) agama (58) islam (27) friends (24) jodoh (18) idea (13) doodles (9) career (8) mood (7) follower (5)